Seaspiracy - skal den bare affejes som propaganda eller kan vi rent faktisk lære noget?

Dokumentarfilmen, der berører en bred palet af problemer med fiskeriet i verdenshavene, har været på alles læber siden den udkom den 24. Marts 2021 på Netflix. Den er både blevet rost, har skabt forargelse, er blevet latterliggjort, har inspireret folk, og har gjort en masse andre folk frustrerede. Sådan er det næsten altid med den her slags “underholdnings”-dokumentarfilm, der forsøger at tænde det store projektørlys på de globale problemstillinger vi står overfor, men som de fleste vesterlændinge ikke støder på i deres hverdag. For mest af alt er det en film, skabt med det formål at røre godt og grundigt i fiskesuppen og få oplyst og engageret flest mulige mennesker i filmens agenda.

Ud fra et fagligt synspunkt er der egentligt meget få nyheder i dokumentaren, mens mange af påstandene dog får én til at hoste lidt saltvand op. Responsen hos folk, der uden videre tror på, hvad filmen viser, er formentlig en overreaktion og en legitimering af trangen til at udskamme folk, der spiser fisk. Folk, der ikke køber pointerne og chok-værdien i filmen, vil derimod relativt nemt kunne miskreditere filmens pointer og affeje den som en propagandafilm.

billede 1.jpg

Lidt utraditionelt har DR og efterfølgende andre danske medier været ude med artikler i forsøget på at “debunke” filmen, som det populært hedder, når man faktatjekker og afkræfter modpartens pointer. Hvorfor de medier skulle være modpart til en britisk dokumentarfilm om problemer med globalt fiskeri, må de selv stå på mål for. Det er i vores optik ikke konstruktivt for den debat, vi alle burde have på baggrund af filmen. 

For der ER problemer med fiskeriet på globalt plan. Havpattedyr, hajer, skildpadder, fugle og fisk ender som bifangst, bundhabitater bliver ødelagt af bundtrawlere, og der fiskes illegalt. Cirka 35 % af fiskebestandene bliver ikke fisket bæredygtigt - i 1990 var det kun 10% (fao.org/state-of-fisheries-aquaculture) og akvakultur, både i havet og på land, påvirker det omkringliggende miljø negativt. Her taler hverken vi eller filmen om traditionelle fiskerier, lokale kystfiskere eller lystfiskere. Det handler om den globale flåde af kommercielle fiskefartøjer, der systematisk indsamler komplette stimer af fisk og alt hvad det indebærer, samt de kommercielle opdræt, der uden hensyn til det omkringliggende miljø producerer burfisk til masserne.

At flere af påstandene i filmen så er både overdrevede, dramatiserede og unuancerede, gør det svært for seeren at skelne mellem, hvor der er fagligt belæg eller ej. De problemstillinger, der bliver omtalt er ofte komplekse og har både biologiske, økonomiske og politiske aspekter, som ikke “bare” handler om et sundt hav.

billede 2.jpg

Ét af filmens helt store budskaber er, at vi skal stoppe med at spise fisk, fordi bæredygtigt fiskeri ikke findes. Denne pointe er selvfølgelig rettet mod de veludviklede lande, som ikke er afhængige af fisk for at brødføde befolkningen. I vores tidligere blog omkring de nye kostråd var vi skeptiske overfor ideen om, at danskerne bliver opfordret til at erstatte kød med fisk. Det var vi netop, fordi der ikke svømmer et kæmpe stort uforløst potentiale rundt og venter på os ude i havet. Siden slut 1980’erne har det globale fiskeri efter vildfisk stagneret, så ressourcerne til at hæve udbyttet findes simpelthen ikke. Opdræt af fisk er til gengæld steget fra at være en lille fraktion i slut 1980’erne til nu at producere lige så mange fisk, som vores oceaner gør. Spørgsmålet ser derfor ud til at være, hvor meget vi kan skrue op for vores opdræt uden, at det får uhensigtsmæssige konsekvenser for havmiljøet?

Filmens pointe med at stoppe med at spise fisk, er på ingen måde realistisk, ej heller pragmatisk. Måden vi arbejder på i NOW, er gennem aktivering, strategiske samarbejder og dialog. Ikke udskamning af et helt erhverv, hvor alle skæres over én kam.

Problemet med en film som Seaspiracy er, at den i sit forsøg på at oplyse og informere seeren, ender med at bero sig for meget på chokeffekten. Og mens det måske virker på en stor del af seerne, så får det filmen til at falde lidt til jorden i en faglig sammenhæng. 

Omvendt er problemet for filmens kritikere, at de ensidigt og meget tydeligt, forsøger at sænke alle påstande helt kategorisk, i stedet for at tage filmen for det den er, og faktisk upartisk undersøge nogle af de problemstillinger, der bliver fremlagt. Når man f.eks. starter sin kritik med at gå personligt efter filmens producent og instruktør, fordi de er veganere, så er det at skyde langt forbi målet. Ud fra den logik ville størstedelen af kritikernes holdninger vel også være ugyldige, da de spiser kød og fisk og derfor har en agenda om at blive ved med det. Imens trykker medierne gerne ukritisk et citat fra en havbiolog hos Kattegatcentret, der siger, at: “det går fremad med hajerne” uden en kilde til forskningen, der viser, hvordan det så går fremad. Det er ikke journalistisk objektivitet. Fagpersoner er også afhængige af at basere deres viden og argumentation på kilder. Den samme kritik, som filmens journalistik bliver mødt med.

Når filmen på den måde udstiller en industri, som på ingen måde er fejlfri, så er det i vores optik mediernes pligt også at kunne gennemskue budskabet, selvom flere påstande kan være tvivlsomme. Omvendt kan og skal man selvfølgelig også kritisere filmen for at være for ensidig og idealistisk, hvilket besværliggør troværdigheden. 

billede 3.jpg

Efter vores opfattelse er den diskussion, som filmen har medført i medierne, i høj grad med til at skabe mere forvirring og polarisering end afklaring og forståelse hos helt almindelige mennesker. I bund og grund vil de fleste mennesker jo bare gerne gøre det “rigtige” for miljøet og klimaet, men det er ikke altid ligetil at finde hoved og hale i hvad det er.

For os er dét et fundamentalt problem, og derfor valgte vi i denne blog at fokusere på vigtigheden af, at man forholder sig kritisk både til denne type film, men også til den efterfølgende offentlige debat. Det gælder uanset, om man er for eller imod de forhold, der debatteres. For der er altid mindst tre sider af en historie; din, min og sandheden.

I én af filmens pointer er vi i NOW dog 100 % enige: Et globalt forbud mod sugerør løser selvfølgelig ikke problemerne med plastik i verdenshavene og vi skal have mere fokus på tabte fiskeredskaber og de konsekvenser det har for vores havmiljø. 

Så tak for det Seaspiracy.

billede 4.jpg

Billedmateriale: Paul Einerhand, Matthew Feeney, Jakub Kapusnak og Michael Held via unsplash.com